d نوجوان و بحران هویت - دکتر پریسا خسروتاش

نوجوان و بحران هویت

نوجوان و بحران هویت

 

هویت یابی نوجوان

بعضی عوامل تاثیر گذار بر رشد هویت نوجوان عبارتند از:

 

-والدین:
وقتی در خانواده‌ای، كودك اجازه می یابد تا نظرات مخالف و موافق خود را با آزادی بیان كند و پدر ومادر به عقاید او احترام می گذارند، رشد هویت نوجوان با موفقیت بیشتری صورت خواهد گرفت. در این فرایند، نوجوان به آزمون گری دیدگاه ها خواهد پرداخت و انتخاب های وسیع تری را در اختیار خواهد داشت.


-مرحله رشد شناختی:
 نوجوانی که به مرحله‌ تفكر عملیات صوری رسیده باشد، امكانات بسیار وسیع تری در اختیار دارد تا هویت آینده خود را انتخاب نماید. دوره عملیات صوری یا انتزاعی دوره ای را شامل می شود که قدرت و توانایی در نظر گرفتن همه امکانات موجود برای مواجهه با مسئله در اختیار فرد قرار دارد. در این دوره، نوجوان قدرت فرضیه آزمایی شق های مختلف برای رسیدن به نتیجه را در اختیار خواهد داشت. به دلیل ویژگی های ذکر شده، کسانی كه به این سطح از تفكر رسیده‌اند موفقیت بیشتری در هویت یابی خود خواهند داشت.

- مدرسه :
موفقیت های تحصیلی در طی مدرسه، چگونگی تعامل با هم كلاسی‌ها، معلمان و كادر مدرسه و جو روانی - عاطفی كلاس از عوامل مهم شكل ‌گیری هویت محسوب می‌‌شوند. لازم است معلمان و کادر مدرسه نیز در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند و با ایجاد فضایی مناسب و الگوهای مطلوب، شرایط هویت یابی نوجوان را تسهیل نمایند.


-نحوه تفکر و خیال پردازی نوجوان:
دامنه خیال پردازی ها با رشد تفكرعملیات صوری افزایش می‌یابد. خیال پردازی یکی از ویژگی های اساسی دوره نوجوانی محسوب می شود. كتب تاریخی، ادبی و داستان ها الگوهایی را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد که بتوانند با آنها همانند سازی کنند. نوجوانان با مطالعه و همانند سازی با این شخصیت ها به سمت هویت یابی موفق تر پیش خواهند رفت.


منبع: روان شناسی رشد لورابرک

 

 

متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

 اختلالات حوزه کودک و نوجوان

مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com