d نشانه های کم توجهی در افراد بیش فعال - دکتر پریسا خسروتاش

نشانه های کم توجهی در افراد بیش فعال

نشانه های کم توجهی در کودکان بیش فعال - نقص توجه

نشانه های کم توجهی در افراد بیش فعال

نکاتی در ارتباط با اختلال بیش فعالی – نقص توجه

نشانه های کم توجهی در افراد بیش فعال – نقص توجه:

حداقل ۶ نشانه از ۹  نشانه زیر دست کم به مدت ۶ ماه ادامه یابند و با سطح رشدی فرد ناهماهنگ باشند. از طرفی بر فعالیت های اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد تأثیر منفی بگذارند.

نکته: نشانه ها جلوه رفتار نافرمانی، لجبازی، خصومت یا ناتوانی در درک تکالیف یا دستورالعمل ها را ندارند. برای نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان (۱۷ ساله و بزرگتر) حداقل پنج نشانه ضروری است:

۱- اغلب نمی تواند به جزئیات توجه دقیقی داشته باشد. در تکالیف درسی، محل کار یا هنگام فعالیت های دیگر اشتباهاتی از روی بی دقتی دارد.

۲- اغلب در حفظ کردن توجه در تکالیف یا فعالیت ها مشکل دارد (مثلاً در متمرکز ماندن هنگام سخنرانی ها، گفتگوها یا روخوانی طولانی مشکل دارد).

۳- اغلب به نظر می رسد که وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهد (ذهنش جای دیگری است، حتی در صورت غیاب هرگونه حواسپرتی واضح).

۴- اغلب، دستورالعمل ها را دنبال نمی کند و نمی تواند تکالیف درسی، کارهای عادی و روزمره یا وظایف را در محل کار کامل کند (تکالیف را شروع می کند، اما به سرعت تمرکز خود را از دست می دهد و از موضوع منحرف می شود).

۵- اغلب در سازمان دادن به تکالیف و فعالیت ها مشکل دارد (مثلاً به سختی می تواند تکالیف پشت سر هم را مدیریت کند، به سختی می تواند لوازم خود را منظم نگه دارد، آشفته و نامنظم است، مدیریت زمان مناسبی ندارد، نمی تواند فعالیت ها را در زمان معین تمام کند).

۶- اغلب از پرداختن به تکالیفی که به تلاش ذهنی مداوم نیاز دارند اجتناب می کند، از آنها بیزار است، یا مایل به انجام دادن آنها نیست (مثل تکالیف درسی یا تکالیف خانگی، در نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان به صورت مشکل در آماده کردن گزارش ها، پرکردن فرم ها و بازبینی مقالات طولانی دیده می شود).

۷- اغلب، لوازم لازم برای تکالیف و فعالیت ها را گم می کند (مثل لوازم مدرسه، مدادها، کتاب ها، ابزارها، کیف ها، کلیدها، دفترچه، عینک و گوشی موبایل).

۸- اغلب به وسیله محرک های نامربوط به راحتی حواسش پرت می شود (در مورد نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان می تواند این حواس پرتی به افکار نامربوط، مرتبط باشد).

۹- اغلب در فعالیت های روزمره فراموشکار و بی توجه است (مثل انجام دادن کارهای روزمره، پی فرمان کسی رفتن. در مورد نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان، می تواند در زمینه جواب دادن به تلفن، پرداختن به صورت حساب ها، سر قرار حاضر شدن بروز کند).

منبع: راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM5

                           متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com