d ناخن جویدن کودک - دکتر پریسا خسروتاش

ناخن جویدن کودک

ناخن جویدن کودک

ناخن جویدن کودک

روش های مواجهه با ناخن جویدن در کودکان

 

۱- شناسایی مکان و زمانی که این رفتارها در او بیشتر می شود: به عنوان مثال، شاید کودک با قرار گرفتن در موقعیت هایی خاص به ناخن جویدن می پردازد. موقعیت هایی را که در او استرس ایجاد می کند را شناسایی کنید و کاری کنید که کمتر در موقعیت های استرس زا قرار بگیرد. اگر کودک هنگام تماشای برنامه تلویزیونی ناخن می جود، شی خاصی به دست او بدهید تا سرش گرم شود. به مکان هایی که عادت کودک در آن مکان ها، زیاد می شود نیز دقت کنید تا بهتر به علل پی ببرید.

۲- هنگامی که این عادت کم رنگ تر شد، با تعیین پاداش این رفتار خوب او را تقویت کنید: به عنوان مثال، برای تشویق هر بار ناخن نجویدن در موقعیتی خاص، ستاره ای به جدول برنامه های روزانه اش اضافه کنید و به ازای هر ۱۰ ستاره به او هدیه دهید.

۴ - ناخن کودک را کوتاه کنید: کوتاه کردن ناخن های بلند، به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک می کند. ناخن های کوتاه شده، کمتر جویده می شوند. سعی کنید هرچند روز یک بار ناخن های کودک را بگیرید و سوهان بزنید. از خود کودک نیز در این فرایند کمک بگیرید. این مشارکت تاثیر ویژه ای خواهد داشت.

۵- سرزنش نکنید و مورد بازخواست قرار ندهید: هیچگاه کودک را بخاطر ناخن جویدن دعوا نکنید، بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند. شرمنده کردن، سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثر درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می کند و باعث اختلالات دیگر نیز می شود. به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید. مهارت هایش را افزایش دهید و ارتباطات اجتماعی او را گسترش دهید.

۶- حواس کودک را پرت کنید: سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید. از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند. درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی، روش خوبی برای این کار است.

۷- اگر در زمانی که کودک تلویزیون تماشا می کند، این اتفاق رخ دهد، بهتر است خوراکی هایی در اختیار کودک قرار داده شود تا در این زمان میل نماید.

 

 

                           متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com