d تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری - دکتر پریسا خسروتاش

تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری

تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری

تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری

تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری

 

بلوم (۱۹۸۲) در یک مدل یادگیری آموزشگاهی به شواهدی دست یافت که نشان دهنده این بود که ویژگی های عاطفی دانش آموزان (علاقه مندی آنها به درس) در جریان یادگیری آموزشگاهی، هم نقش علت را بازی می کند و هم معلول. بدان معنی که یادگیرندگان علاقه مند به یک موضوع، در مقایسه با یادگیرندگان کم علاقه، موفقیت های بیشتری به دست می آوردند. از طرفی موفقیت به دست آمده، علاقه و انگیزه یادگیرنده را نسبت به آن موضوع و موضوعات مشابه افزایش می دهد.

 

تجارب یادگیری دانش آموزان در درس های مختلف، زمانی که به صورت موفقیت ها و شکست های متعدد انباشته شود، به ایجاد تصوراتی در آنها نسبت به توانایی هایشان در رابطه با یادگیری موضوعات مختلف منجر خواهد شد. این موضوع باعث می شود تا انگیزش آنها در رابطه با یادگیری موضوعات مشابه جدید، تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر یادگیرنده معتقد باشد که در گذشته، در یادگیری مطالب مشابه با مطلب جدید، موفق بوده است با علاقه مندی نسبت به مطلب جدید برخورد خواهد کرد. اما اگر اعتقادش این باشد که یادگیری مطلب جدید نیز مانند یادگیری مطالب مشابه گذشته منجر به شکست خواهد شد، علاقه خود نسبت به یادگیری آن مطلب را از دست خواهد داد.

مشاوره تحصیلی نوجوان

بلوم معتقد است که اگر روند کسب تجربه مثبت یا منفی ادامه یابد، در کل باعث خواهد شد که دانش آموز به طور کلی نسبت به توانایی های خود در رابطه با پیشرفت آموزشگاهی و فعالیت های خارج از آموزشگاه به مفهوم ثابتی از توانایی های خود دست یابد. این مفهوم می تواند سبک زندگی آینده و حتی سلامت روانی دانش آموز را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این موضوع حاکی از نقش تاثیر گذار معلم است. معلم برای افزایش سطح علاقه و انگیزه دانش آموزان نسبت به موضوعات یادگیری، لازم است شرایط یادگیری آموزشگاهی را بهبود بخشد و کیفیت روش آموزشی خود را ارتقا دهد. تا از این طریق دانش آموزان به موفقیت دست یابند و نسبت به توانایی خود در یادگیری، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

آزوبل (۱۹۶۷) در این زمینه معتقد است: بهترین راه ایجاد علاقه و انگیزه در یادگیرندگان این است که بکوشیم تا یادگیری موثری را برای آنها ایجاد نماییم. نتایج نشان خواهد داد که با وجود بی علاقگی، دانش آموزان یاد خواهند گرفت و یادگیری رخ داده، باعث ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموز خواهد شد.

منبع: روان شناسی پرورشی

دکتر علی اکبر سیف

 

متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

 اختلالات حوزه کودک و نوجوان

مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :

نظر در"تاثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر انگیزش و یادگیری"

  1. نسرین رسولی

    بسیار عالی

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com