d کودکان با دشواری هایی در دست خط نویسی یا تحریر - دکتر پریسا خسروتاش

کودکان با دشواری هایی در دست خط نویسی یا تحریر

کودکان با دشواری هایی در دست خط یا تحریر

کودکان با دشواری هایی در دست خط نویسی یا تحریر

 نکاتی در ارتباط با اختلال یادگیری

کودکان با دشواری هایی در دست خط نویسی یا تحریر

 

اهمیت درست نوشتن یا خوانا نوشتن به گونه ای که قابل خواندن برای دیگران باشد، کاملا روشن و آشکار است. مولفان، کودکانی که در گسترش مهارت های دست نویسی ناموفق هستند را بد خط و بعضی دیگر آنها را نارسانویس می نامند.

از اصطلاح دیس گرافی (dysgraphia) برای کودکانی که علیرغم هوش طبیعی، بسیار بد می نویسند، استفاده می شود. این کودکان اغلب آیینه نویسی یا وارونه نویسی می کنند یا بسیار بد خط می نویسند. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که بدنویسی این کودکان به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است. اما این موضوع نیز حائز اهمیت است که نوشتن به عنوان عملی پیچیده شامل رشد ذهنی و تبحر در مهارت های حرکتی و بینایی است.

دانش آموزانی که برای نوشتن نیازمند تلاش بسیار هستند، اغلب درکی منفی از توانایی های خود در بروز مقاصد و نیات نوشتاری خود دارند.

نقش این مهارت در تحصیلات، شغل و شخصیت آشکار شده است. دانش آموزانی که در این مهارت ها دچار مشکل هستند، در نهایت ازنوشتن گریزان می شوند. این گریز موجب پیدایش حلقه معیوب در نوشتار آنها می شود.

این مشکلات می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس این کودکان شود و با مشکلاتی جدی مواجه شوند. بر همین اساس محققان روان شناس و کاردرمان، روش هایی را برای اصلاح مشکلات دست نویسی، تدوین کرده اند. البته لازم به ذکر است که ویژگی های خط فارسی نیازمند روش های آموزشی متناسب با خط فارسی خواهد بود.

منبع: نارسایی های ویژه یادگیری

دکتر سیف نراقی

دکتر عزت الله نادری

 

                       متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور-  برنامه ریزی درسی -  اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com