d درمان بیش فعالی - دکتر پریسا خسروتاش

درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی

ویژگی های کودکان بیش فعال – نقص توجه

تشخیص بیش فعالی – نقص توجه، با یک آزمون و روش خاص امکان پذیر نیست. مجموعه ای از علائمی که در پی می آیند، باید (حداقل به مدت شش ماه) مورد بررسی قرار بگیرند. کودک این موارد را معمولا قبل از هفت سالگی بروز می دهد. کودکی که دارای این نشانه هاست باعث مشکلاتی برای اطرافیان خود در محیط های مختلفی مانند مدرسه یا خانه خواهد شد و با گروه دوستان و همسالان خود ارتباط مناسبی نخواهد داشت.

باید دانست که جنب و جوش زیاد نشانه دقیق و کاملی برای این اختلال نیست. ناتوانی در تمرکز و صبور نبودن در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزئیات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه، بی دقتی و بی نظمی، گم کردن  مداوم وسایل، بی قراری و ناتوانی در انتظار کشیدن از دیگر نشانه های این اختلال است.
این اختلال در دوران مدرسه بیشتر باعث ایجاد مشکل می شود زیرا کودک تمرکز کافی برای گوش دادن به درس را ندارد و مدام برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می خواهد. این کودکان نمی توانند آرام روی صندلی بنشینند، معمولا پرحرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می زنند. از طرفی این مشکلات باعث افت تحصیلی آنها خواهد شد.


درمان

درمان سریعی برای این اختلال وجود ندارد اما بهتر است والدین با کمک مشاور کودک، برنامه تربیتی مناسبی که متناسب با نیازهای فرزندشان باشد برای خود برنامه ریزی نمایند. به نظر می رسد مواد غذایی هم در این بین، نقش ویژه ای دارند. این کودکان باید از زیاده روی در مصرف شکر و غذاهای حاوی آن مانند کیک، شیرینی، شکلات، بیسکویت، نوشابه های شیرین و موادی که دارای افزودنی ها هستند خودداری کنند.

به نظر می رسد ترکیب روش های رفتار درمانی، توانبخشی شناختی و دارودرمانی بهترین نوع درمان را شکل می دهد.
در توانبخشی شناختی بر روی توانایی های شناختی کودک از جمله توجه، حافظه و حل مسئله تمرکز می شود. روش های رفتار درمانی بر روی روش های ارتباطی کودک با محیط اطراف و روش های تربیتی والدین متمرکز خواهد شد.
روش های دارو درمانی نیز در اختیار روان پزشک قرار خواهد داشت.


منبع مورد استفاده جهت امارها و نشانگان بیش فعالی :a practical references for parents and teacher ،ADHD/ADD،ساندرا ریف

 

 

متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

 اختلالات حوزه کودک و نوجوان

مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com