d تمرین و آموزش برای تقویت ادراک شکل - دکتر پریسا خسروتاش

تمرین و آموزش برای تقویت ادراک شکل

تمرین و آموزش برای تقویت ادراک شکل

تمرین و آموزش برای تقویت ادراک شکل

نکاتی در ارتباط با اختلال یادگیری

تمرین و آموزش برای تقویت ادراک شکل:

  • تشخیص و تمیز اشیا و تصاویر مختلف: تمرین های این حوزه لازم است از اشیای قابل لمس و دارای رنگ مشخص و اندازه نسبتا بزرگ شروع شود تا در مراحل اولیه تشخیص، تفاوت بین آنها آسان باشد. از تشخیص و تمایز بین دو رنگ، دو اندازه و دو شکل که با هم تفاوت مشخصی دارند، شروع می شود و کم کم با کاهش تفاوت ها، این تمارین و تکالیف سخت تر می شود.

در این تمرین لازم است کودک بیشتر بر روی اطلاعات و دریافت های بینایی تکیه کند. هنگامی که کودک در تمرین های مربوط به تصاویر ساده و آشنا مهارت یافت، می توان از تصاویر مشکل تر مانند اشکال هندسی استفاده کرد و در انتها هم از حروف و اعداد استفاده کرد تا کودک نام آنها را بگوید. در این مرحله که پیچیده تر و سخت تر خواهد بود، لازم است تا کودک به عواملی که برای تشخیص و تمیز تفاوت بین اشکال مهم هستند، توجه بیشتری نماید.

  • جور کردن اشیا و تصاویر: از کودک خواسته می شود از مجموعه ای از اشیا یا تصاویر که در مقابل او قرار دارد، آن دسته را که مشابه یکدیگرند جدا سازد. کودکان عادی در ابتدا می توانند روابط یک به یک را مورد توجه قرار دهند و در مراحل بعدی چند رابطه را در یک زمان تشخیص می دهند.

 

  • تشخیص حروف و اعداد: این کار باید با حروف و اعداد قابل لمس که از چوب و پلاستیک ساخته شده اند، انجام شود. در این تمرین از حس لامسه، بینایی، شنوایی و حرکتی کودک برای تشخیص و نام گذاری استفاده می شود و در زمان تمرین، نام حروف و اعداد ذکر می شود.

 

 

  • تشخیص قسمت های حذف شده: کودک با شی یا تصویری مواجه می شود که قسمتی از آن حذف شده است. کودک باید قسمت حذف شده را تشخیص دهد. این تمرین از آسان به مشکل تنظیم می شود.

منبع: نارسایی های ویژه یادگیری

دکتر سیف نراقی

دکتر عزت الله نادری

 

                         متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور-  برنامه ریزی درسی -  اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com