d بازی برای تخلیه هیجانات کودک - دکتر پریسا خسروتاش

بازی برای تخلیه هیجانات کودک

یک بازی جالب برای تخلیه هیجانات کودک در دوران زیست کرونا

بازی پاره پاره کردن کاغذ

Tearing paper

این بازی یک فعالیت ارزشمند است که جهت سرگرم سازی کودک در منزل بسیار مفید است. از طرفی از نظر درمانی تاثیرات ویژه ای دارد. این بازی برای کودکان سنین ۵ تا ۱۱ ساله مناسب خواهد بود. این بازی به کودک اجازه می دهد تا خود را تخلیه نماید، مرزها را گسترش دهد، به کودکان فرصتی می دهد تا قولی دهند و به اجرای قول خود پایبند باشند. این بازی ارتباط بین کودک و والدین یا درمانگر را افزایش می دهد و بهینه می سازد.

 

روش بازی: در این بازی لازم است گروه ۲ تا ۵ نفره ای از کودکان را در اختیار داشته باشیم. اما در کودکانی که روی کنترل تکانه های خود ضعیف عمل می کنند یا بسیار فعالند، لازم است تعداد گروه کمتر باشد.

در این فعالیت مقداری کاغذ باطله و دور انداختنی لازم است. در ابتدای جلسه، کودکان دست راست خود را بالا می برند. قول می دهند که بعد از بازی کاغذها را جمع کرده و محل بازی را تمیز کنند. برای کودکان توضیح می دهیم که قصد ما تخلیه احساسات خواهد بود و این کار را به وسیله فعالیتی انجام خواهیم داد که از طریق آن تخلیه انرژی صورت می گیرد. صفحاتی از دفتری بی مصرف را پاره می کنیم و به کودک نشان می دهیم که چگونه آن را به قطعات مختلف تقسیم می نماییم.

ابتدا کاغذها را از وسط پاره می کنیم، اندازه کاغذهای پاره شده مهم نیست. قطعات کوچک کاغذ در وسط اتاق گذاشته می شود. زمانی که مقدار زیادی کاغذ در وسط اتاق جمع شد، افراد گروه همراه با والدین یا درمانگر، کاغذها را به هوا پرتاب می کنند. قطعات کاغذ به همه جای اتاق پرواز می کنند، کودکان این کار را دوست دارند و از آن لذت می برند. کودکان از بالا انداختن کاغذها لذت می برند، خود را در میان کاغذها پنهان می کنند و گاهی از مشت زدن به کاغذهای موجود در هوا لذت می برند.

لازم است بعد از بازی در مورد احساس آنها درباره تخلیه عواطف و انرژی اشان و چگونگی انجام این عمل در موقعیت های دیگر صحبت  شود.

منبع: بازی درمانی

سوسن صابر

پریوش وکیلی

 

                           متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com