d بازی مفید با کودک - دکتر پریسا خسروتاش

بازی مفید با کودک

بازی مفید با کودک

یک بازی مفید با کودک بیش فعال – نقص توجه

بازی زنگ ساعت:

بسیاری از کودکانی که مشکلات کنترل تکانه (به نشانه های کودک دارای مشکل کنترل تکانه و بیش فعال در بخش اختلال بیش فعالی – نقص توجه اشاره شده است) دارند، عزت نفس خوبی ندارند. همیشه به آنها گفته شده است که "بس کن"، "نکن" و...اینها کودکانی هستند که کارهایشان را شروع می کنند و به ندرت تمام می کنند. معمولا تجربه خوبی از تکمیل و تولید کردن به دست نیاورده اند. این شرایط، احساس ارزشمندی منفی را در کودک افزایش می دهد.

این بازی باعث برانگیخته شدن کودک می شود تا نمایش خویشتن داری را در خود تقویت کند و از این طریق، پاداش دریافت کند. اساس بازی فوق این است که وقتی کودک مشغول فعالیت لذت بخشی می شود، تمایل دارد که مدت ها روی آن پافشاری کند. این پافشاری باعث موفقیت در کسب تسلط و تامل در کار و دریافت پاداش می شود. این کودک تکانشی، با به دست آوردن موفقیت و به نتیجه رسیدن کار و دریافت پاداش، احساس کفایت و قابلیت خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز: زمان سنج آشپزخانه، ژتون بازی و قطعات قالبی.

توصیف بازی: برای کودک توضیح می دهیم که ما می خواهیم بازی "زنگ ساعت" را انجام دهیم. من به تو ده ژتون می دهم، این هم چند قالب است. من زمان سنج را به مدت ۱۰ دقیقه کوک می کنم. در طول این مدت باید با این قالب ها یک برج بسازی. سعی کن که حواست با چیزهای دیگر پرت نشود. اگر حواست پرت شود یا سوالی کنی و هر کاری به غیر از ساخت برج انجام دهی، باید یک ژتون دیگر به من بدهی. اما اگر توانستی به مدت ۱۰ دقیقه بدون حواس پرتی روی کار خودت متمرکز بمانی، آن زمان من به تو ۱۰ ژتون می دهم. بعد از به دست آوردن پنجاه ژتون، می توانی از جعبه گنج (جعبه اسباب بازی کوچک که از قبل تهیه شده است)، هر چه دوست داری برداری.

تا زمانی که زمان سنج متوقف نشده، لازم است کار را ادامه دهی. اگر کار برج سازی تمام شده بود، چیز دیگری می سازی تا زنگ به صدا در بیاید. زمانی ژتون دریافت می کنی که زمان سنج خاموش شود.

والدین در چند دقیقه اول سکوت می کنند، سپس قدری سرو صدا می کنند. هدف این است که به کودک آموزش دهیم تا به کارش بپردازد. بدون توجه به این که چه اتفاقی در اطرافش می افتد. در آغاز کودک به وسیله انداختن وسایل، تمیز کردن آنها و ...به وسیله درمانگر حواسش پرت می شود. با ادامه روند بازی در طی جلسات متعدد، بسیار مشتاق می شود تا پنجاه ژتون به دست بیاورد و جایزه بگیرد و سعی در تمرکز بیشتر و ادامه روند کارش خواهد داشت.

منبع: بازی درمانی

سوسن صابر

پریوش وکیلی

                           متعلق به سایت دکتر پریسا خسروتاش، متخصص روان شناسی تربیتی

                                                  اختلالات حوزه کودک و نوجوان

                                                 مجهز به کلینیک توانبخشی شناختی

مشاور تحصیلی – آموزش – یادگیری – کنکور- برنامه ریزی درسی - اختلال یادگیری - اختلال بیش فعالی، نقص توجه – بهبود حافظه و توجه با تکنیک توانبخشی شناختی – انگیزه تحصیلی – افت تحصیلی – اضطراب تحصیلی

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

آرياشهر، فلكه اول، گلناز 10، خیابان11، پلاك 19، طبقه 2، واحد 7

تلفن تماس

02144975388

ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه : 9:00 - 17:30 پنجشنبه ها: 09:00 - 13:30

ایمیل

info@dr-pakhosrotash.com